Egyterű irodák
Manapság rendkívül divatosak, egyre inkább elterjednek az egyterű irodák. A munkáltatók számára gazdaságos, azonban a munkavállalók számára nem csak előnyökkel, hanem számos hátránnyal is jár az, ha ilyen körülmények között dolgoznak.
Eredetileg az egyterű irodák terjedésének kezdetén a cél nem csak a gazdaságosság volt, hanem az is, hogy a dolgozók többet kommunikáljanak egymással.
A kommunikáció mennyisége valóban nő az ilyen típusú munkahelyeken, azonban a minősége nem javult, tehát bár többet kommunikálnak a kollegák, nem feltétlenül a munkával kapcsolatosan teszik azt.
Az együttműködést az összezártság miatt kialakuló több konfliktus akadályozza, ez magas vérnyomást is okozhat. Jóval több kompromisszumra és egymás tiszteletére van szükség, hiszen még az olyan apróságnak tűnő tényezőkben is meg kell egyezniük /kimondva vagy kimondatlanul/, mint a hőmérséklet vagy a szellőztetés.
Az egyterű irodák legnagyobb hátránya a koncentrációt nagy mértékben zavaró zajok, és az, hogy megszűnik az intim szféra a munkahelyen. Folyamatosan látják egymást, és egymás munkáját a dolgozók, amely szórt figyelmet, idegességet és fokozottan egyenetlen munkatempót eredményezhet. Kölcsönhatásban vannak egymással a kollegák, egyértelműen kitűnik, hogy ki hogy dolgozik, mennyit pihen, és ez átragadhat a többiekre is.
Az egyterű munkahely a bonyolultabb, fokozott odafigyelést igénylő feladatoknál megnehezítheti a munkavállaló dolgát, így a feladat elvégzése több időt vehet igénybe, és felületesebb eredményhez vezethet.
Vannak, akik félnek a nagy, nyüzsgő terektől, számukra kevésbé optimális az egyterű iroda, mert szeparált, biztonságos munkaállomásra van szükségük ahhoz, hogy el tudják végezni a feladataikat, vagy ha feltétlenül egyterű irodában kell dolgozniuk, akkor érdemes megerősödniük és lelkileg felkészülniük a kevésbé komfortos helyzetre, amelybe nap mint nap kerülnek.
Figyeljünk oda egymásra, csendben, a többieket nem zavarva dolgozzunk!
A fülhallgató, illetve zenehallgatás a segítségünkre lehet zaj esetén.
Ne hagyjunk nyitva a számítógépünkön olyan oldalt, levelezést, amelybe nem szeretnénk, ha mások betekintést nyernének, amíg távol vagyunk egy kis időre az asztalunktól, a gépet érdemes jelszóval védeni!
Magánbeszélgetéseinket személyesen, és telefonon is a kollegáktól távolabb intézzük, ezáltal tekintettel lehetünk a munkafolyamatra, és a saját privát szféránkat is védjük.
A vezetők részéről különös figyelmet igényel, hogy a kollegákat ne egymás füle hallatára minősítsék, tapintatosan, négyszemközti beszélgetés során tegyék azt.
Az ideális kommunikációt a célzottan összehívott, hatékony meetingek biztosítják.
Otthonosabbá tehetjük a munkaállomásunkat, ha személyes tárgyakat viszünk be, például bögrét, fotót, és saját képernyőhátteret, egéralátétet, tollakat használunk.
A témához kapcsolódó, interjú alapján készült Metropol cikk itt olvasható.
A témához kapcsolódó rádió-interjú itt meghallgatható.
Ha úgy érzed, hogy jobban szeretnéd kezelni a konfliktusokat, segítek fejleszteni ezt a készségedet, jelentkezz a Kommunikációs-konfliktuskezelő Tréningre a NőiLélek.hu-n, itt láthatod, hogy mások is hasonló helyzetben vannak, de az önérvényesítés tanulható!
írta: Csizmadia Dóra
Vissza az írásokhoz
Legutóbbi írások
Kulcsszavak